shso
stichting historisch spanbroek opmeer
copyright  stichting historisch spanbroek opmeer
SPANBROEK - "Soms kom je bijzondere verhalen over Spanbroek tegen, die te mooi zijn om te laten liggen. Het gaat vaak om toevalligheden." Voor Gerard Appel, voorzitter van de Stichting Historisch Spanbroek-Opmeer, is de interesse in geschiedenis een vanzelfsprekendheid." De belangstelling heb ik van huis uit meegekregen, maar onderzoek naar het één brengt vragen naar boven over iets nieuws. Het vergt geduld en een lange adem, er gaan soms jaren overheen voordat een onderzoek iets oplevert." De Stichting Historisch Spanbroek-Opmeer is in 2005 opgericht, doet onderzoek naar de geschiedenis van het dorp en zorgt vervolgens voor vastlegging van deze geschiedenis in een jaarlijkse uitgave van de stichting. "We begonnen met het verzamelen van historische feiten, fotomateriaal en verhalen", vertelt Gerard Appel. “Verder komt een groot deel van de foto's uit het archief van veearts Stapel en vanuit de gemeente Opmeer, tevens  veel foto’s uit het archief van mw. T. Ursem. Maar ook heel veel van particulieren en bedrijven. Soms verzamel je iets, maar weet je niet wat je er mee kan doen. We leggen alles digitaal vast zodat het behouden blijft, en regelmatig blijken diverse losse eindjes aan elkaar te passen."
SPANBROEK - "Soms kom je bijzondere verhalen over Spanbroek tegen, die te mooi zijn om te laten liggen. Het gaat vaak om toevalligheden." Voor Gerard Appel, voorzitter van de Stichting Historisch Spanbroek-Opmeer, is de interesse in geschiedenis een vanzelfsprekendheid." De belangstelling heb ik van huis uit meegekregen, maar onderzoek naar het één brengt vragen naar boven over iets nieuws. Het vergt geduld en een lange adem, er gaan soms jaren overheen voordat een onderzoek iets oplevert." De Stichting Historisch Spanbroek-Opmeer is in 2005 opgericht, doet onderzoek naar de geschiedenis van het dorp en zorgt vervolgens voor vastlegging van deze geschiedenis in een jaarlijkse uitgave van de stichting. "We begonnen met het verzamelen van historische feiten, fotomateriaal en verhalen", vertelt Gerard Appel. “Verder komt een groot deel van de foto's uit het archief van veearts Stapel en vanuit de gemeente Opmeer, tevens  veel foto’s uit het archief van mw. T. Ursem. Maar ook heel veel van particulieren en bedrijven. Soms verzamel je iets, maar weet je niet wat je er mee kan doen. We leggen alles digitaal vast zodat het behouden blijft, en regelmatig blijken diverse losse eindjes aan elkaar                                                                             mail stichting shso